Dodatek do prądu dla osób niepełnosprawnych!

0
60

Jeżeli jesteś osobą niepełnosprawną i korzystasz z koncentratora tlenu lub respiratora, rząd ma dla ciebie doobre wieści. Możesz uzyskać dodatek na pokrycie kosztów energii elektrycznej.

O pomoc można ubiegać się w ramach Obszaru E programu Aktywny samorząd.

Świadczenie jest przewidziane dla każdego, kto:

  • ma stopień niepełnosprawności lub w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności,
  • korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej.

Żeby go uzyskać, należy złożyć wniosek

  • we własnym imieniu – jeśli jesteś pełnoletni(a) i masz zdolność do czynności prawnych,
  • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, która nie ma zdolności do czynności prawnych – jeśli jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu osoby udzielającej ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej). Wzór pełnomocnictwa w zwykłej formie pisemnej.
  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • zaświadczenie o korzystaniu z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).

Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.

Zaświadczenie może być:

  • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez:
    • lekarza,
    • lekarza specjalistę,
    • fizjoterapeutę,
    • pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni, ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem

lub

  • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

Pamiętaj, możesz zostać wezwany do okazania oryginału dokumentu.

Jak złożyć wniosek?

  1. Kliknij Złóż wniosek. System przeniesie cię do Systemu Obsługi Wsparcia (SOW).  Zobacz instrukcję, jak założyć konto w systemie SOW.
  2. Zaloguj się.
  3. W ramach obszaru E programu Aktywny samorząd wybierz odpowiedni wniosek.
  4. Wypełnij wniosek i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.

Nie zapomnij, aby we wniosku:

  • wpisać prawidłowy numer PESEL (jeśli będzie nieprawidłowy, nie otrzymasz dodatku),
  • wpisać nazwę i numer rachunku bankowego, na który chcesz otrzymać dodatek.
  1. Podpisz wniosek. Wniosek możesz podpisać za pomocą:
  • podpisu elektronicznego,
  • profilu zaufanego lub tymczasowego profilu zaufanego.

Wnioski można składać od 28 października 2024 r. do 30 listopada 2024 r., a w roku 2025 – przez cały rok.

W tej formie wsparcia rządowego możesz otrzymać 100 zł za każdy miesiąc.

Zwrot kosztów może obejmować wstecz maksymalnie do 180 dni przed dniem złożenia wniosku, ale najwcześniej od 1 lipca 2024 r.

Wniosek może obejmować minimalnie 3 miesiące (300 zł) i maksymalnie 6 miesięcy (600 zł). Możesz więc złożyć maksymalnie 4 wnioski w ciągu roku.

Żeby złożyć wniosek, skorzystaj z poniższego linku:

https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dodatek-na-pokrycie-kosztow-energii-elektrycznej-w-zwiazku-z-uzytkowaniem-koncentratora-tlenu-lub-respiratora