Edukacja zdrowotna – nowy przedmiot w szkołach od roku szkolnego 2025/2026

0
137

Od 1 września 2025 roku w polskich szkołach pojawi się nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Będzie on realizowany w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych, zastępując dotychczasowe Wychowanie do życia w rodzinie. Zajęcia mają odbywać się raz w tygodniu, a w klasach ósmych tylko do końca stycznia, tak aby nie kolidowały z przygotowaniami do egzaminów. Przedmiot nie będzie oceniany i nie będzie miał wpływu na promocję ucznia do następnej klasy, a jego wprowadzenie ma na celu przede wszystkim kształtowanie postaw i kompetencji prozdrowotnych.

Program edukacji zdrowotnej obejmuje szeroki zakres zagadnień związanych z życiem młodego człowieka. Uczniowie będą uczyć się o wartościach i postawach, o zdrowiu fizycznym i psychicznym, aktywności ruchowej i prawidłowym odżywianiu. Istotnym elementem będą także treści dotyczące zdrowia społecznego, dojrzewania i zdrowia seksualnego, a także zagadnienia związane z profilaktyką uzależnień i bezpiecznym korzystaniem z internetu. W szkołach ponadpodstawowych uczniowie poznają również funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia oraz mechanizmy dbania o środowisko naturalne, które również ma ogromny wpływ na jakość życia i zdrowia.

Głównym celem nowego przedmiotu jest wykształcenie u dzieci i młodzieży umiejętności świadomego dbania o siebie – zarówno w wymiarze fizycznym, jak i psychicznym oraz społecznym. Edukacja zdrowotna ma uczyć odpowiedzialności, rozwijać świadomość emocjonalną i umiejętności budowania relacji, a także przygotowywać do podejmowania decyzji opartych na rzetelnych informacjach. Ważnym aspektem jest także kształcenie odporności na dezinformację, której tematy zdrowotne często dotyczą.

Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie – absolwentów edukacji zdrowotnej, kierunków medycznych, a także nauczycieli biologii, przyrody czy wychowania fizycznego oraz psychologów. Dzięki temu treści będą przekazywane w sposób profesjonalny i z różnych perspektyw.

Nowy przedmiot wzbudził jednak sporo dyskusji, zwłaszcza w obszarze edukacji seksualnej. Dlatego jego wprowadzenie ma charakter nieobowiązkowy. Rodzice, a w przypadku uczniów pełnoletnich oni sami, mogą do 25 września złożyć rezygnację z uczestnictwa w zajęciach. Po tym terminie udział w lekcjach staje się obowiązkowy.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało dla szkół i nauczycieli specjalne materiały, scenariusze lekcji i informatory, które mają pomóc w realizacji nowego programu. Wsparcie obejmuje także rodziców, aby mogli świadomie towarzyszyć swoim dzieciom w procesie zdobywania wiedzy i kształtowania zdrowych postaw.

Edukacja zdrowotna ma szansę stać się jednym z najważniejszych elementów współczesnej szkoły. W świecie pełnym wyzwań – od problemów psychicznych i uzależnień, po kryzys klimatyczny i dezinformację – młodzi ludzie potrzebują praktycznych umiejętności, które pozwolą im lepiej troszczyć się o siebie i innych. Choć początkowo wprowadzana jako przedmiot nieobowiązkowy, może w przyszłości stać się fundamentem edukacji prozdrowotnej całego pokolenia, jeśli tylko będzie realizowana z odpowiednim przygotowaniem i zaangażowaniem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wprowadź komentarz
Imię