Jak złożyć wniosek o dowód przez internet?

0
426

Zmieniły się dane zawarte w twoim dowodzie osobistym? A może kończy się ważność twojego dowodu osobistego albo twój zwykły dowód jest jeszcze ważny, a chcesz mieć e-dowód? Zbliżają się twoje 18 urodziny i chcesz wyrobić swój pierwszy dowód? Możesz to zrobić w dowolnym urzędzie, niezależnie od adresu zameldowania, lub przez internet. Sprawdź, jak uzyskać dowód osobisty.

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Wszystkie dowody wydawane od 4 marca 2019 roku to e-dowody. Informacje o e-dowodzie znajdziesz na Dowód osobisty – informacje.

Jeśli składasz wniosek przez internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym.
Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).

Żeby złożyć wniosek przez sieć, potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu
elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).

Co trzeba zrobić, żeby złożyć wniosek przez internet?

  1. Kliknij przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty.
  2. Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
  3. Wybierz powód ubiegania się o dowód.
  4. Wybierz dowolny urząd, w którym w ciągu 30 dni dokończysz składanie wniosku, tj. złożysz odciski palców i podpis. Dane te zostaną zamieszczone w twoim dowodzie. W tym urzędzie odbierzesz też gotowy dowód (w ciągu 30 dni od uzupełnienia wniosku w urzędzie).
  5. Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty.
  6. Informacje o podpisie osobistym znajdziesz w sekcji Co to jest podpis osobisty.
  7. Dołącz zdjęcie oraz w razie potrzeby inny załącznik. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
  8. Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie.
  9. Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
  10. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Możesz to zrobić na 3 sposoby:
    • podpisem zaufanym,
    • e-dowodem,
    • certyfikatem kwalifikowanym.
  11. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
  12. Idź do urzędu, do którego składasz wniosek. W urzędzie złożysz swoje odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną zamieszczone w dowodzie. Masz 30 dni od złożenia wniosku na wizytę w urzędzie. Jeśli tego nie zrobisz twój wniosek nie zostanie zrealizowany.

Za wydanie nowego dowodu nie płacimy , usługa jest bezpłatna. Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.

Źródło i szczegóły – https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty