Już można składać wnioski do ZUS o wypłatę z Programu Dobry Start!

0
230

Program „Dobry Start” to jednorazowe wsparcie finansowe w wysokości 300 zł, przyznawane na każde dziecko rozpoczynające rok szkolny. Oto najważniejsze informacje dotyczące tego świadczenia:

Dla kogo wsparcie?

Świadczenie przysługuje raz w roku na dzieci:

  • Do ukończenia 20. roku życia.
  • Do ukończenia 24. roku życia w przypadku dzieci z odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności.

Orzeczenia potwierdzające niepełnosprawność dziecka:

  • Orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.
  • Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Program obejmuje uczniów, którzy osiągnęli wiek 20 lub 24 lat (dla dzieci niepełnosprawnych) przed rozpoczęciem roku szkolnego w danym roku kalendarzowym.

Szkoły objęte programem:

  • Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe.
  • Klasy dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych prowadzone w szkołach ponadpodstawowych.
  • Szkoły artystyczne, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub nauki.
  • Młodzieżowe ośrodki socjoterapii i wychowawcze.
  • Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i wychowawcze.
  • Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze.
  • Od 2019 roku: szkoły policealne i szkoły dla dorosłych.

Program nie obejmuje:

  • Dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne („zerówka”).
  • Studentów.

Kto może otrzymać wsparcie?

  • Matka lub ojciec dziecka.
  • Opiekun faktyczny dziecka (osoba, która faktycznie opiekuje się dzieckiem i złożyła wniosek o jego adopcję do sądu).
  • Opiekun prawny dziecka.
  • Osoba ucząca się, która jest pełnoletnim uczniem niebędącym na utrzymaniu rodziców (np. rodzice nie żyją lub są ustalone alimenty).

W przypadku opieki naprzemiennej obydwojga rodziców, każdy z nich może otrzymać połowę świadczenia (150 zł).

Świadczenie dla dzieci w pieczy zastępczej:

Wniosek o świadczenie może złożyć:

  • Rodzina zastępcza.
  • Osoba prowadząca rodzinny dom dziecka.
  • Dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.
  • Dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.
  • Osoba ucząca się będąca osobą usamodzielnianą.

Jak i gdzie złożyć wniosek?

Od 1 lipca 2021 roku wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną:

  • Portal informacyjno-usługowy Emp@tia.
  • Bankowość elektroniczna.
  • Portal PUE ZUS.

Wnioski należy złożyć do 30 listopada. Wnioski złożone w lipcu i sierpniu gwarantują wypłatę do 30 września, a wnioski złożone później (wrzesień-listopad) będą rozpatrywane i wypłacane w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Wypłata świadczenia:

Od tegorocznej edycji programu wypłaty będą realizowane wyłącznie bezgotówkowo na wskazane konto bankowe.