Jeśli prowadzisz pozarolniczą działalność gospodarczą i zostałeś poszkodowany w wyniku
powodzi, możesz złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Jego celem jest wsparcie w
dalszym prowadzeniu działalności [1]. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby
skorzystać z tego świadczenia.
Dla kogo świadczenie interwencyjne
Możesz otrzymać świadczenie, jeśli jesteś przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy
Prawo przedsiębiorców [2] oraz prowadziłeś działalność 16 września 2024 r. [3].
Pomocą mogą być więc objęte zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
w tym wspólnicy spółek cywilnych, jak i osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące
osobą prawną, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną.
Jakie warunki musisz spełnić, by otrzymać świadczenie
Jako przedsiębiorca otrzymasz świadczenie, jeśli:
poniosłeś szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w
wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego
prowadzenia działalności gospodarczej oraz
zobowiążesz się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od
dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz
zobowiążesz się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia 16 września
2024 r. [3]
Ile wynosi świadczenie interwencyjne
Świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej przez Ciebie we wniosku. Kwota
świadczenia nie może jednak przekroczyć wysokości:
szkody, którą poniosłeś,
ustalonej zgodnie ze sposobem, który wskażesz we wniosku, tj. kwoty stanowiącej iloczyn:
liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych,
obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego na
dzień złożenia wniosku albo 16 września 2024 r. [3] (możemy wziąć pod uwagę
mniejszą z tych liczb) i kwoty, która będzie wskazana w rozporządzeniu (liczba
ubezpieczonych × kwota z rozporządzenia), albo
średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej
w 2023 r. oraz współczynnika, który będzie określony w rozporządzeniu (średni
miesięczny przychód z 2023 r. × współczynnik z rozporządzenia),
maksymalnej kwoty świadczenia, która będzie określona w rozporządzeniu.
Jeśli przed wystąpieniem powodzi nie zawarłeś umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa,
świadczenie interwencyjne przyznamy w kwocie 75% przysługującej Ci wysokości.
Jak i kiedy złożyć wniosek
Jeśli chcesz skorzystać ze świadczenia, złóż wniosek RSI (Wniosek o świadczenie
interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla
przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi).
Wniosek o świadczenie interwencyjne możesz złożyć od 5 października 2024 r. do 16 marca
2025 r. [4] w formie:
elektronicznej na swoim profilu na PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, do którego
dołączasz wniosek o świadczenie interwencyjne,
papierowej w każdej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym albo przesłać go pocztą.
Wniosek w formie interaktywnego formularza będzie dostepny na stronie www.zus.pl od 5
października.
Jeśli nie masz dostępu do internetu lub potrzebujesz wsparcia przy wypełnianiu wniosku,
możesz skorzystać z pomocy naszych pracowników ZUS w dowolnej placówce oraz w
punktach mobilnych.
Wniosek może również złożyć w Twoim imieniu Twój pełnomocnik, jeśli posiada do tego
umocowanie.
Co zawiera wniosek i jakie dokumenty są wymagane
We wniosku podaj kwotę świadczenia interwencyjnego, o jaką się ubiegasz, oraz określ
sposób, w jaki ma być ustalona jego wysokość. Możesz wskazać, że będzie to kwota ustalona
w oparciu o:
liczbę ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych,
obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego ,
średniomiesięczny przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023
r. (jeśli wybierasz tę opcję, podaj kwotę tego przychodu).
Ważne!
Wysokość średniomiesięcznego przychodu ustalisz w następujący sposób: podziel
przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. przez liczbę
miesięcy kalendarzowych w 2023 r., w trakcie których działalność ta była prowadzona
przynajmniej przez 1 dzień. Jeśli zawiesiłeś prowadzenie działalności na pełny miesiąc
kalendarzowy, nie uwzględniaj go w wyliczeniu. Natomiast jeśli zawiesiłeś lub
wznowiłeś działalność w trakcie miesiąca, miesiąc ten uwzględnij w wyliczeniu jako
miesiąc prowadzenia działalności.
Jeśli masz poniższe dokumenty, dołącz je do wniosku:
oszacowanie poniesionych szkód i dokumentację, na podstawie której zostało ono
dokonane; oszacowanie musi być wykonane przez:
rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych
lub aktywów obrotowych,
rzeczoznawcę majątkowego
dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw
klęsk żywiołowych.
Składając wniosek oświadczasz, że:
faktycznym miejscem wykonywania przez Ciebie działalności gospodarczej jest teren
objęty powodzią,
prowadziłeś działalności 16 września 2024r.,
nie zawarłeś umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych,
jeśli nie dołączasz dokumentu potwierdzającego jej zawarcie.
Ponadto zobowiązujesz się do tego, że:
przekażesz nam dokument potwierdzający oszacowanie poniesionych szkód wraz
z dokumentacją, na podstawie której zostało ono dokonane, w ciągu 5 miesięcy od dnia
uzyskania świadczenia interwencyjnego (jeśli nie dołączysz dokumentacji do wniosku),
będziesz prowadzić działalność gospodarczą przez co najmniej 6 miesięcy od dnia
otrzymania świadczenia interwencyjnego,
utrzymasz poziom zatrudnienia przez 6 miesięcy, licząc od 16 września 2024 r.
We wniosku podaj numer rachunku płatniczego, na który chcesz otrzymać świadczenie.
Kiedy i jak dowiesz się, czy otrzymasz świadczenie
Wniosek rozpatrzymy niezwłocznie, potraktujemy go priorytetowo.
Informacje w sprawie wniosku udostępnimy na Twoim koncie płatnika PUE/eZUS albo
prześlemy na podany przez Ciebie adres do korespondencji – w zależności od Twoich
preferencji określonych we wniosku.
Dodatkowo informacje o nowych wiadomościach w sprawie wniosku prześlemy na adres email lub numer telefonu, który podasz na PUE/eZUS.
Jeśli przyznamy Ci świadczenie, otrzymasz od nas informację. Otrzymasz także zaświadczenie
o udzieleniu przez ZUS pomocy publicznej. Informację tę przekażemy także do wojewody.
W przypadku częściowo negatywnego rozstrzygnięcia lub odmowy przyznania świadczenia
wydamy decyzję. Decyzję wydamy również, gdy zobowiążemy Cię do zwrotu całości albo
części świadczenia.
Decyzję również przekażemy na Twoje konto płatnika na PUE/eZUS lub na wskazany adres
do korespondencji.
Jak się odwołać od decyzji ZUS
Od naszej decyzji możesz się odwołać – za naszym pośrednictwem – do sądu okręgowego.
Masz na to miesiąc od dnia doręczenia decyzji [5].
Odwołanie możesz złożyć pisemnie lub ustnie do protokołu – wtedy odwołanie spisze nasz
pracownik. Powinno ono zawierać: oznaczenie sądu, Twoje imię, nazwisko i adres, znak i
datę decyzji, uzasadnienie odwołania, Twój podpis lub podpis Twojego pełnomocnika. Nie
zapłacisz opłaty podstawowej od wniesienia odwołania.
Jakie są przesłanki zwrotu całości albo części świadczenia
Będziesz zobowiązany do zwrotu całości świadczenia, gdy:
w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestaniesz
prowadzić działalność gospodarczą lub zawiesisz jej prowadzenie,
przynajmniej jedno z Twoich oświadczeń było niezgodne ze stanem faktycznym,
wbrew zobowiązaniu nie prześlesz w terminie oszacowania wraz z dokumentacją,
nie poddasz się kontroli lub będziesz utrudniać nam kontrolę następujących okoliczności:
prowadzenia działalności gospodarczej w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania
świadczenia interwencyjnego,
utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.,
właściwego dokumentowania wniosku o świadczenie interwencyjne.
Natomiast zwrot części świadczenia dotyczy sytuacji, w której:
KAS poinformuje nas o rozbieżności między średniomiesięcznym przychodem wykazanym
we wniosku a wykazanym dla celów podatkowych,
nie utrzymasz poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września2024 r.,
świadczenie zostanie przyznane w wysokości wyższej niż wysokość szkody wynikającej
z oszacowania.
Jaka może być wartość pomocy publicznej na naprawienie szkód
wynikających z powodzi
Łączna wartość pomocy publicznej w celu naprawienia szkód powstałych w wyniku powodzi
nie może przekroczyć wartości szkód materialnych pomniejszonej o wartość uzyskanego
odszkodowania.
Jeżeli otrzymasz pomoc publiczną (np. w postaci świadczenia interwencyjnego, nowego
terminu na opłacenie składek), która przekroczy powyższy poziom, będziesz zobowiązany do
zwrotu części uzyskanej pomocy publicznej. Zwrotowi będzie podlegać kwota, która
przekracza wartość poniesionych szkód materialnych pomniejszoną o wartość uzyskanego
odszkodowania.
W takiej sytuacji wojewoda zawiadomi Cię jako beneficjenta pomocy o wysokości kwoty
przekroczenia i wskaże rachunek bankowy, na który należy dokonać wpłaty tej kwoty w
terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
Jeśli nie zwrócisz pomocy zgodnie z ust. 9, wojewoda wyda decyzję. Określi w niej kwotę
przypadającą do zwrotu oraz rachunek bankowy, na który należy ją wpłacić. Przepisy działu
III ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio [6].
Podstawa prawna
[1] Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach
związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1473)
[2] Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 z późn.
zm.).
[3] Czyli na dzień wydania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w
sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z
usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie
(Dz.U. poz. 1371).
[4] Czyli w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16
września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania
związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na
ich terenie (Dz.U. poz. 1371).
[5] Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2023 r. poz.
1550 z późn. zm.).
[6] Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 z
późn. zm.).
Strona główna Bez kategorii Pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi – świadczenie interwencyjne