Temat meldunku powraca ostatnio w mediach w rozmaitych ujęciach.
Powrót kar za brak meldunku w 2025 roku?
Zgodnie z doniesieniami mediów, rząd planuje przywrócenie kar za brak dopełnienia obowiązku meldunkowego. Przepis miałby znów obowiązywać od 2025 roku. O zmianę szczególnie zabiegają samorządy, które wskazują, że brak kar utrudnia im funkcjonowanie.
Czym jest obowiązek meldunkowy?
Obowiązek meldunkowy polega na zgłoszeniu swojego miejsca pobytu:
- Obywatele Polski muszą dokonać meldunku przy zmianie miejsca zamieszkania, a także w przypadku wyjazdu lub powrotu zza granicy.
- Cudzoziemcy przebywający w Polsce muszą zameldować się w ciągu 30 dni od przyjazdu.
- W przypadku osób niepełnoletnich obowiązek ten wykonują rodzice lub opiekunowie.
Dlaczego samorządy chcą przywrócenia kar?
Brak kar za niedopełnienie obowiązku meldunkowego sprawia, że wiele osób celowo nie podaje swojego miejsca zamieszkania. To powoduje:
- Problemy z lokalizowaniem dłużników (np. osób zalegających z podatkami czy opłatami za usługi komunalne),
- Zawyżone lub zaniżone dane demograficzne (np. niektóre miasta wyglądają na wyludnione),
- Dodatkowe koszty administracyjne dla urzędów, szczególnie w zakresie doręczania korespondencji.
Jakie kary mają zostać przywrócone?
Na podstawie art. 147 § 1 Kodeksu wykroczeń możliwe będą:
- Kara grzywny – kwotowa lub w tzw. stawkach dziennych, zależnych od zarobków ukaranego,
- Kara ograniczenia wolności,
- Kara nagany.
Jak można się zameldować?
Są dwa sposoby:
- Osobiście w odpowiednim urzędzie gminy lub miasta,
- Przez internet – potrzebny jest profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny lub e-dowód.
Dlatego zamiast czekać, po prostu zamelduj się w Wińsku! Gmina od kilku miesięcy namawia do dopełnienia tego obowiązku, bo to korzystne dla wszystkich mieszkańców – lepsze wpływy do budżetu gminy, więcej mieszkańców to także mocniejsze argumenty w walkach o inwestycje i remonty…
Jak zameldować się online? [2024/2025]
Krok 1: Przygotuj potrzebne dane i narzędzia
Aby złożyć wniosek online, potrzebujesz:
-
Profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego
-
Adresu, pod którym chcesz się zameldować
-
Zgody właściciela nieruchomości (jeśli to nie twoje mieszkanie)
-
Dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu (np. umowa najmu, akt własności)
Krok 2: Wejdź na stronę meldunku
-
Przejdź na: https://www.gov.pl/web/gov/zameldowanie-na-pobyt-staly-lub-czasowy
-
Wybierz przycisk „Zaloguj się” (np. przez profil zaufany)
Krok 3: Wypełnij formularz online
W formularzu uzupełnij:
-
Dane osobowe
-
Adres meldunku (stałego lub czasowego)
-
Dane właściciela nieruchomości (jeśli wymagane)
-
Załącz dokumenty (np. umowę najmu w PDF)
Krok 4: Podpisz i wyślij wniosek
Na końcu:
-
Podpisz elektronicznie wniosek (profil zaufany, e-dowód itp.)
-
Wyślij formularz
Krok 5: Odbierz potwierdzenie
-
Otrzymasz urzędowe poświadczenie zameldowania w formie elektronicznej (PDF do pobrania)
-
Jeśli zaznaczysz taką opcję, możesz dostać też dokument meldunkowy w wersji papierowej pocztą lub odebrać go osobiście
Dodatkowe informacje:
-
Usługa jest darmowa
-
Możesz zgłosić również wymeldowanie się z poprzedniego adresu w tym samym formularzu
-
Dla obcokrajowców meldunek online jest dostępny, o ile mają PESEL i profil zaufany