To ma być zupełnie nowy most, po którym będą mogły jeździć samochody ciężarowe.
Ma połączyć dwie drogi wojewódzkie: nr 292 (Nowa Sól – Bytom Odrzański – Głogów – Nieszczyce – Ścinawa – Lisowice) i 340 (Ścinawa – Wołów – Oborniki Śląskie – Trzebnica – Oleśnica).
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei rozstrzygnęła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej tej ogromnej inwestycji.
W Ścinawie w ostatnim czasie wiele się dzieje: najpierw wybudowano most tymczasowy, którego elementy przypłynęły statkiem ze Stanów Zjednoczonych, a teraz odbywa się już po nim ruch, ponieważ stara przeprawa przez Ścinawę jest remontowana.
Przypomnijmy, że jest ona w ciągi drogi krajowej 36 (przebiegającej również przez Gminę Wińsko). Most tymczasowy ma 414 m, a jego budowa kosztowała 32 mln zł.
Prace remontowe na „starym moście” mają się zakończyć w III kwartale 2022 roku, wtedy też tymczasowa przeprawa nie będzie już potrzebna.
Niestety, nawet po remoncie przeprawy, nie będą mogły po nim jeździć najcięższe pojazdy, ponieważ jego konstrukcja nie jest do tego przystosowana. Dlatego też tak bardzo potrzebna jest zupełnie nowa przeprawa, która połączy dwa brzegi Odry.
Potrzeba 100 mln zł na nowy most
Zaprojektowanie i wybudowanie nowej przeprawy, po której mógłby odbywać się ruch najcięższych pojazdów to ogromne przedsięwzięcie nie tylko organizacyjne, ale i finansowe. Szacunkowy koszt takiej inwestycji to około 100 mln zł. Taki wydatek dla małego samorządu jest praktycznie nie do udźwignięcia.
Dlatego też zapadła decyzja, aby budowę nowej przeprawy zakwalifikować do programu rządowego „Mosty dla regionu”. Dzięki temu koszty w 80 proc. pokrywa Skarb Państwa, w 20 proc – samorząd Województwa Dolnośląskiego (UMWD).
Kto przygotuje dokumentację?
Dolnośląska Służba Dróg i kolei ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami. Zgłosiło się aż 17 wykonawców gotowych podjąć się tego zadania. DSDiK podała już oficjalne rozstrzygnięcie przetargu: dokumentację przygotuje KONSORCJUMFIRMOPTEM Sp. z o.o.(Lider) OPTEM s.c. Tomasz Kusznierewicz, Piotr Ossowski (Członek) z Gdańska.
Dokumentacja wraz z pozwoleniami i uzgodnieniami ma być gotowa do 30 lipca 2024 r.
Samorządowcy całym sercem za nowym mostem
– To będzie prawdziwy most, zupełnie autonomiczna inwestycja, która połączy
ścinawski i nasz wiński brzeg Odry. Dzięki niemu zaraz za Małowicami będziemy mieli przeprawę, do której będzie dojazd od drogi krajowej i od wojewódzkiej – mówi wójt Gminy Wińsko Jolanta Krysowata-Zielnica i podkreśla, że dobre połączenie gminy z drogami krajowymi i ekspresowymi S5 i S3 to nie tylko udogodnienie dla mieszkańców, ale także atut w pozyskiwaniu inwestorów.
– Mieszkańców Małowic uspokajam: zjazd z mostu będzie za miejscowością, bliżej Odry. Ruch nie będzie kierowany przez teren zabudowy – dodaje Jolanta Krysowata – Zielnica.
– Dobra dostępność komunikacyjna jest podstawowym warunkiem przyciągania inwestorów, utrzymywania zatrudnienia czy rozwoju turystyki. Uważam, że nowa przeprawa rzeczna stworzy kolejne możliwości dla rozwoju gospodarczego Powiatu Lubińskiego, a w szczególności Gminy Ścinawa. Niewątpliwie realizacja tej inwestycji będzie miała pozytywny wpływ na życie społeczności lokalnej – uważa Dominika Chomont-Parzyńska, wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Lubińskiego.
– Most ma usprawnić przeprawę przez Odrę dla transportu ciężarowego, usprawniając ruch na drodze krajowej nr 36 i pozwalając na łatwiejszą podróż między drogami ekspresowymi S3 i S5. Będzie też dużym udogodnieniem dla mieszkańców powiatów wołowskiego i lubińskiego, którzy codziennie przejeżdżają przez Odrę w drodze do pracy czy do szkoły – uważa Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.